Magnar Mikkelsen - foto

MariMarion

(av Magnar Mikkelsen)
I Klassekampen, 8. august 2000


Kommende lørdag (den 12. august) entrer Mari Boine og Marion Palmer scenen i Vadsø med forestillinga "MariMarion", tidligere i år vist under en miniturné noen få steder i Finnmark og i Nord-Sverige. Det er en i det ytre enkel musikalsk og verbal hendelse. Noen ganger står Marion Palmer til høyre på scenen og leser fra si diktsamling "Utsatte strøk". Så framfører Mari Boine fra midten av tablået noen av sine sanger. En gang eller to svinger hun seg rundt, det er den eneste markante fysiske bevegelsen hos henne og Marion på over en time. Begge er de endefremt kledt, i noe mørkt og noe rødlig. Til venstre, litt i bakgrunnen sitter og står Maris orkester; de beveger seg akkurat det nødvendige for å spille instrumentene.

Musikken syns jeg om, men er ellers ikke kompetent til å dømme om dens kvalitet. Mari Boines sanger, som alle vet det nødvendige om, har jeg hørt mange ganger siden 1980-tallet. Palmers dikt kjenner jeg fra før, så hele hendelsen snur ikke om på livet mitt, men et varig avtrykk i sinnet setter den, og stående blir den også som et av mange eksempler på noen viktige forhold i denne delen av verden.

Forestillinga er bl.a. en treffende kommentar til den evig misbrukte termen "politisk kunst." Knapt noen av tekstene fra scenen formidler påstander om denne eller hin aktuelle sak, mens dels noe så prosaisk som Maris etternavn, og navnene på hennes og Palmers hjemsteder, Karasjok og Kvalsund, plasserer dem i følsomme soner av forestilingsverdenen hos tilskuerne i Finnmark. Kun det å presentere et evenement som dette, så eksplisitt både samisk og norsk, går inn på folks nerver og gjør forestillinga gyldig hinsides en grovmaska karakterstikk som "politisk kunst." Et sendebud for makta var da også på pletten med ei ualminnelig sterk politisk fortolking av forestillinga samme dagen som den hadde premiere i Kvalsund den 4. mars. Det var journalist Skjalg Fjellheim som i Dagbladet nettopp denne dagen i anledning konserten kunngjorde: "Mari Boine hjem til Finnmark for å skape fred ... (og) drar på turné for å bygge bru mellom samer og kystfolk

Denne fyndige påstanden er usann om Mari Boines intensjoner, og om forestillingas form og innhold. Men den harmonerer med ønskene hos alt av politisk makt og lederskap lokalt og nasjonalt, fordi det for dem er viktig å skjule de eksisterende, dype og omfattende konfliktene på alle nivåer av livet i Finnmark. Derfor har det politiske ledermiljøet her skapt en lokal klone av den nasjonale Verdikommisjonen, og lederen av Verdiutvalget for Finnmark har bare én viktig idé om utvalget: Med det vil han bygge bru mellom folkegruppene, men han verken tenker eller sier det sjølsagte at ei bru også kan brukes av majoriteten til hurtig og effektivt å invadere minoritetens områder.

Fra det tynt bosatte og vanskelig definerbare samfunnet Finnmark er det de siste 30 årene kommet iallfall et par dusin kunstnere av meget høyt nivå innen billedkunst, film, sceneverk, musikk, litteratur og duodji. Mari Boine og Marion Palmer er to av denne kategorien skapende mennesker i denne europeiske randsonen. Som de er så å si samtlige av kunstnerne i Finnmark enten tvers igjennom samisk avla og oppdratt, eller iallfall samisk impregnert et godt stykke inn i sinn og skinn.

Det som fra Finnmark i den samme epoken har kommet av praktikere fra andre områder av samfunnet, har for det aller meste vært og er banale dusinvarer, opptatte som de er av å gjøre karriére og av å betjene maktas idéer og institusjoner. Derfor må du i skrift og tale fra f.eks. religion, vitenskap og politikk herfra leite lenge etter originale og forløsende innsikter om livet, mens kunstytringene skapes av individer i reelle, intense og dypt menneskelige forhold til samtidas og historias realiteter, som bl.a. MariMarions konsert vise.



Magnar Mikkelsen - Webhus - oversikt og innhold


Skriv brev Redaktør & copyright tekst (c) 2003:
Magnar Mikkelsen. Kontakt Magnar: send e-post
Adr.: 9717 Veidnesklubben, telefon 78499629

Klager på webdesign kan sendes til:
Basia Glowacka Kontakt Basia: send e-post

Tilbake til hovedsida